Aktywizacja seniorów w pracy opiekunki w Niemczech

0
47
Aktywizacja seniorów w pracy opiekunki w Niemczech

Nawet najbardziej schorowany czy wiekowy senior powinien być aktywizowany na poziomie swoich możliwości- fizycznych oraz intelektualnych. Aktywizacja to nie tylko aktywność fizyczna, ale wszelkie działania skłaniające seniora do jakiegoś wysiłku – fizycznego lub intelektualnego. To bardzo ważne działanie sprzyjające zachowaniu dobrej kondycji niezależnie od występujących schorzeń i chorób – możliwości jest tyle, iż dla każdej osoby starszej można wybrać coś odpowiedniego.

Aktywność seniora

Dbanie o aktywność życiową seniora to staranie się o to, by był on jak najdłużej sprawny na wielu polach życiowych, by jak najdłużej cieszył się zdrowiem i zadowoleniem z życia oraz żeby czerpał z tego życia radość. Aktywność seniora na co dzień jest dla niego równie ważna jak np. leczenie farmakologiczne. Nie trzeba tutaj wymyślać żadnych szczególnie wymyślnych form aktywizacji- świetną stymulacją intelektualną i fizyczną może być chociażby nakłanianie osoby starszej do wykonywania prostych codziennych, domowych czynności.

Jeżeli senior czuje się samodzielnym, ma wpływ nie tylko na sprawność intelektualną i fizyczną seniora, ale też utrzymuje jego dobre samopoczucie i poprawia samoocenę. Warto więc proponować mu różne zajęcia, a w miarę możliwości włączać w te aktywności także znajomych seniora, sąsiadów lub członków jego rodziny.

Jakie rodzaje aktywności zalecane są osobom starszym?

Aktywność osób starszych może się odbywać na bardzo wiele sposobów- wszystko jest zależne od tego na co pozwala stan zdrowia seniora, czy senior jest osobą dość samodzielną czy leżącą, czy woli działania w domu czy na świeżym powietrzu, itd. Aktywizacja seniora to także zachęcanie go do wykonywania najprostszych domowych zadań jak pozmywanie naczyń, pościeranie kurzu z mebli, samodzielne umycie się lub uczesanie, podlanie kwiatów, zamiecenie podłogi itp. Ale mogą to być także np. zajęcia artystyczne- szczególnie polecane osobom starszym, które są pełne kreatywności.

Przykładami takiej artystycznej aktywizacji może być malowanie akwarelami, ozdabianie przedmiotów metodą decoupage, malowanie na tkaninach, kolorowanie kolorowanek dla dorosłych, origami czy scrapbooking. Działania z zakresu szeroko pojętej arteterapii mają bardzo dobry wpływ na sprawność intelektualną i manualną, a także na wyrażanie emocji. Chcąc, by podopieczny był aktywny, możemy wspólnie z nim zagrać w gry, które zna każdy z nas. Są to chociażby chińczyk, warcaby, szachy, scrabble, gry karciane, domino lub boule. To szczególnie fajna sposobność do spędzenia wspólnie czasu i porozmawiania, bycia razem z seniorem poprzez zabawę.

A poza tym oczywiście świetna aktywizacja intelektualna. Jakie jeszcze aktywności będą odpowiednie dla osób w podeszłym wieku? Osobę obłożnie chorą możemy zachęcać do czytania książek lub czasopism, a także do rozwiązywania krzyżówek lub sudoku – robić to można przecież w niemal każdej pozycji, także leżącej. Jeżeli senior lub seniorka lubili w dawnych czasach haftować, szydełkować czy robić na drutach, warto zachęcić do podejmowania ulubionych zajęć z dawnych lat. Aktywność seniora może mieć także formę uprawiania kwiatów w ogrodzie lub w domu. To dobra forma na przyjemne spędzenie czasu i poprawę aktywności fizycznej.

Aktywność fizyczna, a wiek

Podeszły wiek nie wyklucza z podejmowania aktywności fizycznej- np. w formie prostych ćwiczeń lub uprawiania lekkich sportów. Jakie ćwiczenia będą odpowiednie dla osób starszych? Idealne będąc ćwiczenia rozciągające, równoważne i koordynacyjne. Ćwiczenia takie najlepiej wykonywać codziennie przez około 10 minut, ale systematycznie. To chociażby wszelkiego rodzaju skłony. Ćwiczenia dla seniorów to także ćwiczenia wytrzymałościowe, a do takich form aktywności zaliczymy chociażby jazdę na rowerze, marsz czy nordic walking.

Takie aktywności warto podejmować około 3 razy w tygodniu po około 20-30 minut. Sposobami na ćwiczenia dla seniorów jest także pilates, zumba, fitness czy aqua aerobic. Aktywność fizyczna znacznie poprawia ogólne samopoczucie, ma bardzo dobry wpływ na układ oddechowy oraz na układ krążenia, pozwala zrzucić zbędne kilogramy, wpływa na dobrą samoocenę oraz znacząco poprawia krążenie krwi.

Oceń wpis
[Ocen: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.